14
říj

13 tipů jak na PR v době digitální

Ondřej Macků | content specialist

14. 10. 2015
V Praze se minulý čtvrtek konala konference „PR v digitální éře 2015“ a my nemohli chybět. Od rána se řešila zajímavá témata a skutečnost předčila očekávání. Byla to jedna z mála konferencí poslední doby, po které jste si řekli: „Juchů, nebyl to vyhozený čas a konečně se nemlelo pořád to stejné dokola.“

V průběhu dne se vystřídalo 12+1 řečníků. Ta +1 byla moderátorka akce, Eliška Vyhnánková, která pouštěla videorozhovory s Youtubery. Téměř každý přednášející nám dal podnětné myšlenky a tipy, jak můžeme dělat věci jinak a lépe. O inspiraci také nouze nebyla. Konec prázdných řečí, tady máte souhrn toho nejzajímavějšího.

Cesta do hlubin novinářovy duše aneb jak získat jejich pozornost – Jan Záluský

První přednáška byla velkým lákadlem, aby nikdo nezaspal. Jdete-li na business konferenci o PR, rozhodně si totiž chcete poslechnout vedoucího přílohy Hospodářských novin – Podnikání. Jan Záluský nejspíš bohužel neodhadl odbornost publika, protože v podstatě jen shrnul základní poučky PR a zacházení s novináři. Jednalo se vlastně o sérii 12 bodů, které můžeme jednoduše vyjmenovat:


  1. Obraťte se na správného člověka => neotravujte stejným mailem celou redakci.

  2. Nenabízejte „použité“ zboží => každému mediu dávejte vždy exkluzivní informace.

  3. Buďte připraveni na otázky => novináře zajímají i podrobnosti a hlavně souvislosti.

  4. Nezatajujte informace, které jsou už známé => prostě a jednoduše nelžete a nezatajujte.

  5. Sežeňte u vašeho klienta co nejvíc kompetentní osoby => zjednodušíte tím novináři práci.

  6. Řekněte novinářům, co jste schopní zařídit, ale také, co nedokážete => nelžete, když něco nezvládnete.

  7. Nenabízejte „osobní“ výhody => novinář si pak přijde jako podplacený a manipulovatelný. Vytrácí se tím objektivita výstupu.

  8. Nechtějte od novinářů otázky předem => vytrácí se objektivita a dá to novináři víc práce.

  9. Připravte klienta i na nepříjemné otázky => Čtenáři si čtou rádi o chybách a neúspěchu.

  10. Kontrolujte jen případné faktické chyby => koncepce článku je na novináři, faktické chyby jsou na vás.

  11. Neurgujte zveřejnění článku => ničemu si nepomůžete.

  12. Nezapomeňte na novináře poté, co článek vyšel => zásobujte novináře novými informacemi a budujte vztah.


Brand advokát: Příběh lásky – Matěj Michlík

Po první pauze na kávu se na podium vrhl Matěj Michlík z Inspiro Solutions (Digitální odnož Kindred Group) a zbořil všechno a všechny. Jeho přednáška byla dokonalým návodem na různé druhy brand advokátů, na které můžete narazit. Bylo to jedno z nejzajímavějších a nejpřínosnějších témat dne, takže vám rád poskytnu stručný rozbor:


  • Advokát => součást cílové skupiny, pozitivní vztah ke značce a sektoru, není placen (ale měl by být odměněn VIP přístupem), je základním kamenem Word-Of-Mouth, přináší nízký zásah a vysokou kredibilitu.

  • Ambasador => součást cílové skupiny, velká znalost a nadšení pro značku a sektor, je placený, veřejně se hlásí k brandu, výborný vliv na sentiment, customer care, průnik zásahu a kredibility.

  • Content Creator => má svůj vlastní známý kanál, má svoji jasně specifikovanou cílovou skupinu, je důvěryhodný, chce odměny, tvoří buzz o značce, je sledovaný novináří, kteří přejímají jeho informace, sociální engagement.

  • Opinion Leader => velký vliv ve svém oboru, velice silný sociální kanál, je vysoce placený, vysoký zásah i kredibilita, velký přesah do klasických médií.

  • Celebrita => Velký vliv díky popularitě, nemusí mít vlastní kanál online, přináší WOM, kredibilitu, přesah do klasických médií, motivaci fanoušků, je výrazně drahý



Tím ale přednáška nekončila, na řadu přišly případové studie a srovnání vlivu samotného PR, social a online. V neposlední řadě jsme se dozvěděli, na co si dát u advokátů pozor. Prostě přednáška jak lusk. ? Kdo chce ještě více podrobností, na Mediaguru máte příklady práce s advokáty.





„Matěj Michlík“ Zdroj: www.tuesday.cz

Obrana proti trollingu aneb jak nebýt za blbce – Jaroslav Cerman

Po skvělé přednášce přišel na řadu Jaroslav Cerman z HateFree Culture. Laťka byla vysoko a Jaroslav ji pro mnohé možná překonal, pro některé naopak hluboce klesl. Přednáška byla kontroverzní, svěží a… jiná. Vše krásně podkresloval svým ostrým jazykem, který se s ničím ne.ral. Považte jen jeho nick na Twitteru - @analnirodeo.

Hned v úvodu se přiznal, že rád s.re lidi a je to vlastně jeho náplň života. Podle mě dost smutné, ale proti gustu žádný dišputát. Nebál se lidi urážet, „blbec“ bylo velice častým výrazem a trolly vlastně postavil do role soudců o tom, co je inteligentní a co ne. Tolik k mému „HateFull“ názoru, teď k pozitivům.

Ano, přednáška byla vtipná. ANO, přednáška byla jednoznačně přínosná. Jaroslav nás uvedl do psychologie internetového chování a oznámil nám, že lidé jako supi čekají na naše selhání. Trolling pak definoval jako „internetovou guerillu“ a popsal jeho účinky jako rozklad pověsti, produktu nebo osobnosti. Trollové mají většinou sociálně-politické motivy, což je ctí.

Nejvtipnější částí byla „Typologie blbce“, kterou rozdělil na:


  • Trouba => neví, co dělá, dělá to blbě, pravopisné chyby, není zlý, je prostě hloupý.

  • Zlo => většinou politické ambice, nesnášenlivost, nabádají ke sdílení zlých myšlenek, lžou, je těžké je vytrollit.

  • Šílenec => často kombinace obou předchozích rolí, nepředvídatelní, často neškodní, jejich konání nedává smysl.



Na konci jsme se dozvěděli pár užitečných tipů, jak se nestát blbcem a že proti trollingu nelze vyhrát. Jednou se stanete terčem a je konec, nemusíte se snažit.





„Jaroslav Cerman“ Zdroj: www.tuesday.cz

Proč o vás novináři ne a ne napsat aneb Mediální vztahy roku 2015 – Ondřej Kubala

Dalším kandidátem na přednášku dne se stal Ondřej Kubala, který popsal surovou realitu toho, jak to ve skutečnosti chodí v novinařině. V porovnání s předchozí sluníčkovou přednáškou byla pro nás tato přednáška velkým vystřízlivěním. Teď už vážně nemám iluze. Je to jen a pouze business...

Stačí se podívat na vlastnickou strukturu médií a zjistíme, že je vše zmanipulované, každý si jde na ruku a objektivita se z novinařiny vytratila. Mám-li být objektivní, toto vše platí pouze pro větší business. Malý podnikatelé nikoho nezajímají a informace skutečně objektivní jsou.

O menších podnikatelích bohužel ale moc často neslyšíme, protože bez peněz do hospody nelez, a do PR také ne. V současné době podle pana Kubaly nestačí dobře vykonat PR práci. Dodat zajímavé téma, materiály, komunikovat s novinářem správným způsobem. Ne, teď k tomu je potřeba zaplatit. A to se bavíme o klasickém PR, ne o placených PR článcích. A víte co? Bude to ještě horší… Vždy tedy musíte disponovat alespoň jedním ze tří základních vrcholů pomyslného trianglu vliv-peníze-dokonalé téma.

Naštěstí jsme se dozvěděli pár tipů, jak se i s menším rozpočtem do médií prokousat. Tady je máte:


  • Přizpůsobte se stylu novináře a jeho média.

  • Pro blbá témata hledejte jiné úhly pohledu, buďte kreativní, pomozte si nezávislými autoritami, jako jsou znalci, univerzity, výzkumy.

  • Vytvořte videoobsah, blogy, poradny.

  • Nezapomínejte, že tvoříte zprávu pro bábu Dymákovou, ne Václava Klause.

  • Využijte mesiánství některých žurnalistů.

  • Nebojte se guerill, které jsou atraktivní pro fotografy a kamery.



Závěrečná rada nakonec. Buďte optimističtí a berte věci s nadhledem. Když vaši práci neotisknou, tak to ještě nutně neznamená, že jste něco udělali špatně. Pro větší insight do tématu můžete navštívit opět Mediaguru.





„Ondřej Kubala“ Zdroj: www.tuesday.cz

Jak PR pomáhá SEO a jak SEO pomáhá PR – Martin Šimko

Na Martinovu přednášku jsem se hodně těšil, protože je to jeden z největších českých odborníků na SEO. Bohužel mě ale zklamal, protože vlastně jen recykloval svůj vlastní obsah z dřívějška. Kdo jeho práci sleduje, nedozvěděl se nic nového.

Přednáška byla případovou studií na téma SEO a jak díky němu generovat obsah. Jak zjistit, který obsah je žádaný a jak to může pomoci našim PR aktivitám. Vše se vlastně motalo okolo analýzy klíčových slov, která má vliv na práci na diskuzních fórech, získávání zpětných odkazů a poskytování žádaného obsahu novinářům.



„Martin Šimko“ Zdroj: www.tuesday.cz

Milka Valentýnská PR kampaň – Markéta Kristlová

Poslední přednáškou a zároveň případovou studií byla Valentýnská PR kampaň, kterou nám přednášela brand managerka z Mondelez, která má na starost Milku.

Jednalo se o krásný kreativní koncept integrované kampaně, která mixovala prvky digitálu (microsite, social), PR i Opinion leaderů z různých oborů. Vše bylo postavené na love brandu Milky a kreativně pojato pro potřeby Valentýnu a rozdávání online „Valentýnek“.

Vřele doporučuji celou případovou studii shlédnout, protože je skutečně inspirativní.

Milka Case Study

Drsňáci probudili jemnost i u porotců SABRE AWARDS, jsme na shortlistu!

Posted by PR.Konektor on Monday, April 20, 2015




Takové bylo PR v digitální éře a na závěr nezbývá než poděkovat organizátorům, partnerům akce a hlavně řečníkům, bylo to fajn a především, konference měla přínos. Za rok snad na viděnou. ;-)


Komentáře

Chtějte skvělý výsledek!

50 digitálních specialistů pod 1 střechou je tu k vašim službám (a produktům)


Kontaktujte nás