07
srp

Analýza klíčových slov: Ta nejcennější data Vám Google nevezme. Nikdy

Petr Rozkošný | SEO specialist

07. 08. 2015
Google příští pondělí uzavře API přístup do svého našeptávače, jehož data byla jen v České republice cenným zdrojem informací minimálně pro stovky lidí. S rostoucím napětím a nejistotou z budoucího vývoje (budou mít SEO konzultanti co žrát?) se nabízí příležitost k bilancování.

Osobně samotná klíčová slova nepovažuji za něco, co by samo o sobě výrazně zvyšovalo potenciál reálných prodejů. Diskutovat můžeme maximálně o vlivu klíčových slov na návštěvnost. Ano, pokud tomu, co prodáváte, vůbec nerozumíte a nemáte ponětí o tom, jaké problémy Váš produkt řeší a kdo je cílovou skupinou, je pro Vás analýza klíčových slov důležitá.

Jenže, minimální znalost produktu, kdy nedokážete věcně argumentovat v poradně na webu, zdi na Facebooku či do telefonu během hovoru s potenciálním klientem, Vás předurčuje k životu plného potu a krve s minimálním výdělkem. A nepomůže Vám ani „univerzální“ SEO konzultant s magickým nástrojem chrlícím kouzelná klíčová slova (hodit se však může člověk se znalostí Vašeho oboru, např. SEO konzultant - vášnivý fotograf, sportovec, cestovatel).

V tom nejhorším případě, kdy příliš nerozumíte tomu, co prodáváte, a skončíte s excelovskou tabulkou plnou slov a čísel, budete po večerech řešit, jestli:

  • si Vaši potenciální zákazníci pod pojmem „luxusní bydlení Praha“ představují čtyřpokojový byt za cenu 8 000 000 Kč, nebo vilu z 50. let po rekonstrukci za cenu 30 000 000 Kč
  • skutečně máte sekci s hodinkami v ceně 10 000 Kč – 15 000 Kč nazývat „luxusní hodinky“, nebo toto slovo přenechat konkurenci prodávající kousky za 100 000 Kč
  • je vhodné nechat si přejmenovat stránku s unisex batohy a 1 pánskou brašnou přes rameno na „pánské kabelky“ jen proto, že na toto klíčové slovo neoptimalizuje konkurence a je tak snazší dostat se na 1. stránku vyhledávačů

Z vlastní zkušenosti Vám mohu říct, že máloco zvýší tak drasticky míru okamžitého opuštění stránky s hypoteční kalkulačkou než to, že ji optimalizujete na „srovnání hypoték“ a naopak.

Kde zjistit více informací o potenciálním klientovi?


Joseph Sugarman, jeden z nejlepších copywriterů, autor knihy Advertising Secret of the Written Word“ říká, že prodej na dálku je jako prodej přes zavřené dveře. Na rozdíl od standardních obchodníků totiž potenciálnímu klientovi nemůžete klást otázky a těžko tak zjistíte jeho námitky. Pokud tak má Váš návštěvník Vašeho e-shopu historicky špatnou zkušenost s nákupem sportovní obuvi na internetu a Vy jeho obavy nerozptýlíte např. tím, že:

  • Vámi prodávaná obuv splňuje nároky na výdrž materiálu ze strany armády USA
  • poskytujete svým zákazníkům prodlouženou záruku
  • klientovi poskytnete informaci o tom, jak obuv vybrat (např. s ohledem na pronaci nohy)

Proto považuji za nezbytné si případné námitky vztahující se k produktu či značce, kterou mám klientovi pomoci propagovat, vyhledat. Osvědčilo se mi:

  • příspěvky na diskuzních fórech, ať už odborných či všeobecných
  • příspěvky na profilech na sociálních sítích a to jak vlastních, tak cizích
  • hodnocení produktů na cizích webech, ať už českých či zahraničních
  • emoční zabarvení příspěvků v médiích, které navštěvuje má cílová skupina

Pokud např. vidím, že uživatelky webu www.emimino.cz řeší často problematiku získání hypotéky na mateřské, napíšu na toto téma článek. Následně se zapojím do diskuze a vložím na www.emimino.cz odkaz na svůj příspěvek. Při tomto postupu je téměř zaručeno, že Vám přijdou poptávky po Vašem produktu.
Výhodou tohoto postupu je i to, že nabízí příležitost k odlišení a vytvoření „aury“ exkluzivity. Konkrétně „hypotéku pro svobodné matky“ totiž žádná banka oficiálně nenabízí (i když banky svobodným matkám peníze půjčují, nikde to neuvádí), uživatelky diskuzního fóra tak de facto nemají možnost porovnávat, smlouvat o ceně či otálet s koupí.

Stejně tak můžete být Vy jediní, kdo u svého produktu napíše např. to, že neobsahuje ftaláty a že jej tak můžete s klidným svědomím koupit i malému dítěti.

Optimalizovat na rtěnky, nebo tužky na oči?


Svůj web budujete pravděpodobně s tím, že chcete, aby Vám generoval peníze dlouhodobě. Neznám přitom nástroj, který by byl schopen analyzovat klíčová slova z dlouhodobého hlediska (konkrétně data z našeptávače obsahují klíčová slova, jež uživatelé hledali v nedávné době). Žádný nástroj ani SEO analýza neumí pracovat se změnami preferencemi spotřebitelů v dlouhodobém čase měřeném ekonomickými cykly, kdy:

  • v době ekonomického růstu rostou prodeje velkých vozidel – v době ekonomického poklesu rostou prodeje malých či ojetých vozů
  • v době ekonomického růstu roste návštěvnost kin – v době ekonomického poklesu roste zájem o půjčovny filmů
  • v době ekonomického růstu roste prodej rtěnek – v době ekonomického poklesu roste poptávka po tužkách na oči (jsou levnější než rtěnky a ženy tak místo svých rtů více zkrášlují své oči)
  • v době ekonomického růstu rostou prodeje nových zavazadel – v době ekonomického poklesu spíše roste poptávka po levném tábornickém vybavení

Není pak nic horšího, než se na vrcholu konjunktury rozhodnout, že začnete web Vaší cestovní agentury optimalizovat na klíčové slovo „luxusní dovolená“ místo „kempy v ČR“. A to jednoduše protože z analýzy klíčových slov vyplynulo, že v uplynulém roce hledali lidé luxusní dovolené více, než kempy v ČR.

PS: Zaměřte se na lepší znalost Vašeho produktu, poznejte Vaše potenciální zákazníky a SEO konzultanta využijte pro „transformaci“ Vašich zkušeností do online světa. Nepodceňujte váhu svých zkušeností z oboru, jsou to nejcennější informace, které Vám pomohou k úspěchu. Dobrou zprávou pro Vás je, že tyto zkušenosti Vám Google nikdy nevezme. Budete tak ve velké výhodě oproti těm, kteří optimalizují jak Google píská.


Komentáře

Chtějte skvělý výsledek!

50 digitálních specialistů pod 1 střechou je tu k vašim službám (a produktům)


Kontaktujte nás