27
dub

Facebook aktualizoval svůj algoritmus: co nového od News Feedu čekat?

Petr Střítežský | content specialist

27. 04. 2015
Minulý týden Facebook oznámil tři aktualizace svého algoritmu, jejichž úkolem je zajistit lepší uživatelský prožitek skrze vybalancování obsahu od přátel a od podniků, médií, veřejných figur a dalších stránek. Jak konkrétně tohoto cíle chce dosáhnout a jakým způsobem se změny mohou dotknout toho, jak stránky na Facebooku komunikují? Čtěte níže!   

Snahou Facebooku je neustále vyhodnocovat správnou rovnováhu obsahu v uživatelském News Feedu a v případě, že se mu nějaká z jeho složek výrazně nepozdává, rozhodne se „intervenovat“ pozměněním svého algoritmu. Ten určuje komu, kdy a za jakých okolností se daný příspěvek zobrazí. Z každé změny algoritmu přitom marketérům a FB správcům začnou přinejmenším vstávat vlasy na hlavě, protože to zpravidla znamená další okleštění přirozeného dosahu, který se už nyní pohybuje na dosti marginálních hodnotách. Facebook dal důvod k obavám v průběhu minulého týdne, kdy se rozhodl udělat hned tři změny na základě svého vlastního výzkumu na uživatelích. Co tedy konkrétně můžeme od nového nastavení čekat?

První změna se dotkne uživatelů, jejichž News Feed nemá příliš mnoho obsahových zdrojů a často se tak v minulosti mohlo stát, že po chvíli scrollování zel prázdnotou. K zaplnění tohoto existencionálního prázdna věku sociálních sítí Facebook poněkud zmírnil své pravidlo zamezující zobrazení několika příspěvků od stejného zdroje po sobě. Pokud tedy člověk bude chtít trávit více času ve svém News Feedu, nemusí se hned vydat hledat nové přátelé či stránky k odběru. Namísto toho mu Facebook nabídne více kvantity od stávajících zdrojů, potenciálně však na úkor kvality.


Podobně smutnému pohledu by měla pomoci zamezit první z plánovaných změn.

Druhá novinka se dotkne, respektive dost možná úplně vyhladí, příběhy o tom, jak některý z našich přátel lajknul či okomentoval příspěvek. Tato změna sníží prioritu takového druhu příběhu natolik, že se u uživatelů s dostatečně diversifikovaným a kvalitním obsahem mohou přestat zobrazovat až úplně. Facebook se k této změně odhodlal na základě celé řady stížnosti od jeho uživatelů o nevhodnosti a irelevanci tohoto druhu příběhu.


S tímto druhem příspěvků se pomalu, ale jistě rozlučte. Budou se již totiž objevovat v daleko nižších úrovních News Feedu, anebo vůbec.

A konečně třetí změna, pokud se vše podaří podle plánu, bude mezi řadovými uživateli jistě přijímána nejpozitivněji. Facebook se totiž zavázal, že bude lépe hodnotit to, kdo jsou vaši nejbližší Facebookoví přátelé a jejich obsah dostane větší prioritu, než tomu bylo doposud.Zjistili jsme, že se lidé obávají, že přijdou o důležité novinky ze života svých nejbližších přátel. Update zajistí, že obsah sdílený přímo přáteli, jako jsou fotky, videa, statusy, či odkazy, bude v News Feedu výše, abyste měli menší šanci, že vám unikne,“ vysvětluje samotný Facebook. Z pohledu běžného uživatele se bude jistě jednat o příjemnou novinku, která z Facebooku udělá o něco více „lidštější“ platformu s osobnějším obsahem. Pro marketéry a správce stránek se ale může jednat o problém s vážnými důsledky.

První dvě plánované změny tak podle všeho přinesou zlepšený uživatelský prožitek a relevantnější obsah bez zásadního impaktu na práci správců. Třetí změna plánující zvýšit podíl obsahu od nejbližších přátel v News Feedu ale může pro stránky potenciálně znamenat pokles v dosahu příspěvků, ale i v návštěvnosti webů z odkazů zejména médií, které v současnosti na Facebooku zažívají zlatý věk. O tomto potenciálním poklesu ostatně píše ve svém oznámení i samotný Facebook. A pokud i Facebook uvádí, že může dojít k potenciálnímu poklesu, můžeme si být skoro jisti, že se tak stane. Pro všechny administrátory Facebookových stránek to pak znamená to, co zhruba každá změna algoritmu v blahé paměti. Zatnout zuby a ještě více se zaměřit na to, aby byl nabízený obsah hodnotný a relevantní pro danou cílovou skupinu.

Jak se na tyto změny díváte vy? Uvítáte je, nebo se naopak hrozíte dne, kdy dorazí? Nebojte se nám napsat do komentářů! ;)


Komentáře

Chtějte skvělý výsledek!

50 digitálních specialistů pod 1 střechou je tu k vašim službám (a produktům)


Kontaktujte nás