30
bře

Herní mafie na Facebooku

Tereza Kramplová | content specialist

30. 03. 2015
Nezdolné nasazení, ostré lokty a jasný cíl? O kom je řeč dnes? O tzv. „herní mafii“, notorických soutěžících na Facebooku! Setkal se s ní každý admin, který uspořádal na Facebooku alespoň jednu soutěž. Jejich vzájemná organizace je obdivuhodná, přehled o situaci neskutečný a vytrvalost nepochopitelná. Al Capone by smeknul.

Soutěžení na Facebooku je, i díky uvolnění regulujících pravidel, stále jednodušší a oblíbenější a značky je využívají pro zvýšení dosahů, popularity a také pro pobavení fanoušků. Stačí pár menších cen, dobrý nápad a soutěž s velkými interakcemi je na světě.

Bohužel často také nahrává různým podvodníkům, haterům a hlavně herní mafii. Proto se vyplatí mít vždy jasně definovaná pravidla, o která se v případě nouze můžeme opřít.

Jak funguje jejich organizace?


Vybírají si soutěže, které jsou založeny na počtu hlasů. Své hlasy mafie často sbírá pomocí speciálních (k tomu určených) Facebook skupin. Skupiny mají jasná pravidla a jsou založeny na principu oplácení hlasování. Jejich název je jasný a není problém je na Facebooku vyhledat – například Hlas za hlas <"-"> nebo Hlasování pro hodné lidičky.


Soutěžící vkládají příspěvky s „prosbičkou“ o hlasování, informací o možné četnosti hlasování, deadlinu a jiných podmínkách. Často se jedná i o soutěž, která přímo na Facebooku neběží.


Mnoho soutěžících navíc disponuje množstvím falešných účtů, pomocí kterých se dá také hlasovat.

Zajímavé také je, že si „spřátelení“ mafiáni vzájemně nekonkurují, neúčastní se stejné soutěže, ať jsou ceny jakkoliv lákavé.


Samozřejmě, i na Facebooku funguje mezi „mafiánskými klany“ nevraživost. Soutěže tím pádem také často provází různá udání, že ten či onen „určitě hlasuje z falešného profilu“, „na toho si dejte pozor“, „jak je možné, že někdo získal za tak krátkou dobu tolik hlasů“.

Pokud se vyskytne problém a pořadatel soutěže se mafii snaží ze hry vyloučit, mafiáni se umí dobře orientovat v podmínkách soutěže a nebojí se na ně odkazovat. Také jsou často agresivní a vyhrožují – ať už šířením špatného jména značky, nebo zveřejněním informací „v televizi“. Extrémním případem je spamovaní zdi nenávistnými příspěvky, kdy se opět mohou zapojit ostatní členové skupiny.

Proč mafii ve svých soutěžích nechceme?


Problém je, že mafiáni nejsou a nebudou naši zákazníci, nezáleží jim na tom, jestli soutěží o kojenecké výživy nebo sadu pneumatik. Také od soutěžení odrazují „normální“ fanoušky, kteří by se možná rádi zapojili, ale je jim dopředu jasné, že tisícovky hlasů od vlastních přátel nezískají.

Jak se bránit?


Asi nejúčinnější zbraní je změna herní mechaniky. Vítěz nebude ten, kdo dosáhl největšího počtu hlasů. Výhru podmíníme – alespoň u hlavních (hodnotných) cen – výběrem odborné poroty (bez ohledu na počet získaných hlasů). Nebo budeme pořádat tipovací soutěž, kdy o vítězi rozhodne správnost tipu. A tak dále, možností je plno. Také můžeme zkontrolovat, z jaké IP adresy bylo hlasováno a jak často. Pokud hlasy pocházejí z jedné IP adresy a hlasování proběhlo v krátkém intervalu, jde pravděpodobně o použití falešných profilů.
Dále můžeme do podmínek soutěže uvést, že se na profilu výherci nesmějí opakovat.

Důležité je dopředu informovat klienta o možných problémech a soutěže sledovat. Po určitě době (a při správě více profilů) se vždy podaří odhalit „známé firmy“, které soutěží na jakémkoliv profilu a na které je potřeba dávat pozor. Pokud problém nastane, stůjte si pevně za svým, řiďte se pravidly, odpovídejte na dotazy a reagujte na zprávy. Buďte stále slušní a zachovejte klid. Agrese mafiánů brzy přejde, než by se s vámi dohadovali, raději si najdou jinou soutěž.


Komentáře

Chtějte skvělý výsledek!

50 digitálních specialistů pod 1 střechou je tu k vašim službám (a produktům)


Kontaktujte nás