07
kvě

Kreativitě se meze nekladou – kreativita si je klade sama, díl 1.

Tereza Kramplová | content specialist

07. 05. 2015
Jednou nás to potká všechny. Potká to mě, potká to mé kolegy, potká to vás. Nastane den, kdy inspirace k danému tématu prostě nepřijde. Nechá vás v tom a vy budete jen sedět a upřeně zírat do monitoru, škrábat se na hlavě a mozkové závity se vám budou vařit. Jak z toho ven? Nabízím pár rad z kategorie „vyzkoušeno za vás“.

Začněte brainstormingem. Ten všichni důvěrně známe. Všichni už jsme aspoň jednou seděli společně s kolegy před flipchartem a chrlili ze sebe i ty nejbláznivější nápady. Brainstormingu existuje spousta druhů a variant, můžete ho provádět sami nebo ve skupině, jako variantu super storming nebo braniwriting, a tak dál, a tak dál.


Vyzkoušejte to i teď. Bohatě postačí, když si uděláte svůj malý „soukromý“ brainstorming. Sepište si všechny nápady, které vám doteď přišly na mysl. Nehodnoťte, jestli jsou dobré nebo špatné, prostě to dejte na papír. Ano, i ty, co jsou úplně mimo. U brainstormingu platí, že žádný nápad na začátku není špatný, nikdy nevíme, co se z něj vyvine. Teď hledíme na kvantitu, ne na kvalitu. Hotovo?

V další fázi si od nápadů odpočiňte. Věnujte se chvíli jiné práci, dejte si svačinu. Napadlo vás k tomu v průběhu ještě něco? Super, sem s tím!

Teď je potřeba své dílo kriticky zhodnotit. Projděte si všechny návrhy a mrkněte na ně kritickým okem. Zkuste se u každého nápadu zamyslet, jak by se dal využít. Hledejte cestu mezi tím, co je na papíře, a tím, co opravdu potřebujete vymyslet, navrhnout, předložit jako řešení. Daří se to? Palec nahoru, tento nápad postupuje do dalšího kola. Nenapadá vás ani to, jak jste takovou ptákovinu mohli vlastnoručně napsat? Smůla, tuto myšlenku raději vyškrtněte.

Tak, množina nápadů se nám podstatně snížila. Co s nimi dál naložit? Jednou z variant mohou být myšlenkové mapy.


Jak na myšlenkovou mapu?

Zásada č. 1 – připravte si barvičky. Stačí obyčejné pastelky nebo fixy. A k pastelkám velký papír, minimálně A4 – ať se v kreativitě nemusíme omezovat prostorem. Správná myšlenková mapa má být barevná, velká, přehledná. Doprostřed papíru napište velkým písmem, jasně a čitelně, konkrétní problém, cíl, nápad. Od něj jako větve rozepisujte nápady a asociace, která vás k tomu napadnou. Jedna větev – jeden nápad – jedno klíčové slovo. A z každé větve ještě menší a menší větvičky, jak vás budou napadat další a další konkrétnější a podrobnější doplňující informace.

Při tvorbě myšlenkové mapy je podstatné nechat myšlenky plynout. Však u toho taky myšlenkové pochody mapujete. J Nepřerušujte je, nechte hlavu, ať si asociace vymýšlí sama. Najděte si klidné, příjemné místečko, kde vás nebude nikdo rušit. Nemyslete na to, že po pracovní době musíte spěchat na poštu nebo co si uvaříte k večeři.

Když nebudete vědět dál, začněte si kreslit. Nakreslete třeba kolegu, kterého jste v jedné větvi mapy zmínili. Uvidíte, že během kreslení inspirace znovu přijde. Kreslením můžete doplnit nebo nahradit klíčová slova na jednotlivých větvích


A výsledek? Několik myšlenkových map, na kterých v podstatě najdete podrobně rozepsané řešení problému. Stačí vybrat tu nejlepší variantu.

Pojem „myšlenková mapa“ zavedl už v 60. letech 20. století Tony Buzan. Od té doby bylo napsáno mnoho literatury a vyškoleno mnoho lektorů. Mě kvalitní myšlenkové mapy naučil tvořit Daniel Gamrot, který s námi strávil jeden příjemný únorový den v PRIA. Informací na toto téma lze vyhledat spousta. Nabyté vědomosti o tom, jak a kdy myšlenkové mapy tvořit, nejsou ale dogmatické. Mapy lze dobře používat k plánování, vymýšlení nových nápadů, ale i hodnocení konkrétních věcí. Jejich tvorbu si můžete všemožně upravit, někdo vynechá barvičky, někdo bude mapu začínat v pravém horním rohu namísto ve středu. Je to na vás, důležitá je podstata – nechat myšlenky volně proudit, podívat se na problém z jiného úhlu a vymyslet kreativní řešení.


Komentáře

Chtějte skvělý výsledek!

50 digitálních specialistů pod 1 střechou je tu k vašim službám (a produktům)


Kontaktujte nás