04
led

Nebojte se zeptat svých fanoušků!

Markéta Chovancová | content specialist

04. 01. 2016
Přemýšlíte o re-designu některého  ze svých produktů? Nebo se chystáte rozšířit svou produktovou řadu o nový výrobek? Zapojte také své fanoušky na Facebooku!

Přizvat fanoušky k procesu rozhodování o designu nebo obalu produktů skýtá hned několik výhod. Jednak jsou to obvykle lidé, kteří sympatizují s vaší značkou. Také lze předpokládat, že mnoho z nich jsou současně vaši pravidelní zákazníci. Proč se jich tedy nezeptat, co by na produktu chtěli vylepšit, aby měli z nákupu ještě větší radost? Dáte tak najevo, že vám na názorech fanoušků opravdu záleží.

Pokud navíc komentují příspěvek na vaší stránce, rozšiřuje se tak informace o novince organicky i do povědomí jejich přátel.

3 příklady, kdy to opravdu zafungovalo.



Podívejme se společně na několik případů. První z nich se objevil loni v dubnu na facebookovém profilu OXALIS čaj a káva v době, kdy firma připravovala re-design všech obalů sypaných čajů a káv. Jde o produkty denní spotřeby, lze se tedy domnívat, že většina fanoušků mohou být v tomto případě současně i zákazníci. Dalo se proto předpokládat, že se do diskuze zapojí.

V případě grafických návrhů obvykle bývají připraveny dvě varianty - jedna hravější, druhá serióznější. Obě mají zpravidla něco do sebe. Otázkou je, kterou by zákazníci preferovali víc. Není nic jednoduššího, než se jich prostě zeptat - radost z nákupu dobrých a kvalitních čajů nebo kávy si budou přece dělat především oni. Když si je navíc koupí v obalu, na jehož návrhu se podíleli, jejich radost se ještě umocní.

Loajálnost zákazníků se potvrdila - do ankety o nový obal se zapojilo přes 400 fanoušků, kteří nejenže hlasovali, ale také většinou připojili i odůvodnění a přidali tip, co by ještě vylepšili.

Nemusíte tedy složitě zadávat nějaké agentuře anketní šetření, stačí dotaz „hodit na zeď“ a za pár hodin máte zdarma odpovědi na vše, co jste potřebovali vědět. Na chybějící informace se případně můžete doptat. Podobně můžete také vychytat detaily. Například pokud by velká část respondentů měla výhrady k písmu či barvě nebo přišli na chybu, které jste si nevšimli, můžete včas zasáhnout a vše doladit ještě před uvedením na trh. A výsledek? Přestože tento příspěvek nebyl promován, dostal se k téměř 10 000 uživatelů.



Druhý příklad je z profilu Pečení nás baví společnosti Lessaffre, která se zabývá především výrobou pekařského droždí. Na profilu se pravidelně objevují recepty z kynutého těsta a rady a tipy pro pečení a práci s droždím. Většina fanoušků jsou logicky především ženy, které opravdu pravidelně pečou koláče a jiné pečivo. Droždí tedy skutečně často nakupují.

Společnost se chystala přijít na trh s novým druhem droždí a fanoušci opět rozhodovali mezi dvěma variantami obalů – jednou vizuálně čistší a druhou s více grafickými prvky. Opět vyvstala otázka, která z variant se bude zákazníkům více líbit. Není první návrh až moc jednoduchý? Nemá ten druhý až moc vizuálních prvků? Nebylo opět nic jednoduššího, než se prostě zeptat fanoušků. Tentokrát se společnost rozhodla vybrat návrh formou soutěže, aby své fanoušky za jejich názory mohla odměnit a tak jim poděkovat. Přichystala proto dárkové balíčky pro 10 vybraných názorů. Soutěž nejprve běžela asi 4 dny bez promování, kdy nasbírala cca 400 respondentů. Poté byla promována částkou 2 000 Kč a na základě toho se počet respondentů zdvojnásobil. Tímto způsobem lze efektivně regulovat dosah, chcete-li zvýšit počet respondentů. Možná ale zjistíte, že vám bude stačit i dosah organický.

Suma sumárum, podobnými aktivitami zabijete hejno much jednou ranou - dáte lidem vědět o novém produktu, který brzy najdou v prodejnách, dáte svým fanouškům možnost si zasoutěžit a především se dozvíte velmi cenné informace, se kterými můžete dál pracovat a které vám pomůžou objektivně se rozhodnout. Až takový fanoušek uvidí v regálu výrobek, na kterém se osobně podílel, nejspíš produkt alespoň vyzkouší, co myslíte?



Poslední příklad je ze stránky BeBe Brumík, kdy klient změnu obalu také pojal formou soutěže. Ovšem z úplně z opačného konce – v Bebe dali dětem možnost povolit uzdu své fantazii a dali jim k dispozici čistě bílý obal oblíbeného Brumíka. Měly nakreslit, jak by měl vypadat obal, aby se jim líbil. Odměnou pro výherce byla spousta Brumíků, což pro děti byla jistě velká motivace. Zároveň tak pro výrobce mohly být prvky z dětských obrázků dobrým podkladem pro návrhy nových obalů.



Co z toho všeho vyplývá? Pokud máte s fanoušky na své facebookové stránce opravdu dobrý vztah, pravidelně s nimi komunikujete a dáváte jim vědět o novinkách. Určitě ocení, pokud je budete informovat o připravovaných akcích, popřípadě je i částečně zapojíte. Ostatně možná i proto, aby se dozvěděli o novinkách jako první a mohli sdílet své názory, klikli na vaší stránce na „To se mi líbí“.


Komentáře

Chtějte skvělý výsledek!

50 digitálních specialistů pod 1 střechou je tu k vašim službám (a produktům)


Kontaktujte nás