02
pro

Nezabloudit v džungli internetu

Ondřej Koláček | student FMK UTB

02. 12. 2014
Pro firmy, ani agentury není vůbec těžké zabloudit v džungli internetu. Přesvědčila o tom konference Prime Time for Internet Jungle, která 19.11. proběhla v Národní technické knihovně. Ta abstraktní všudypřítomná věc, která si ještě před patnácti lety tak nějak bobtnala na okraj zájmu, dnes požírá celé řeky peněz a hlavně času uživatelů. Do života lidí se s nárustem internetu potichu vkradla zákonitost, že kdo není připojený, jakoby nebyl. A to platí dvojnásob pro byznys.

Síť z lidí


Virtuální prostor internetu může opravdu připomínat džungli. Džungli lidí, uživatelů, jejich potřeb, názorů, zájmů... Název, který konferenci dali její pořadatelé, je opravdu trefný. Témata, kterým se řečníci věnovali (přestože byla na první pohled odlišná) se všechna soustřeďovala okolo jedné myšlenky: Všichni jsou na sociálních sítích, a tam je můžeme ulovit pro svůj byznys. Tak jako je podoba džungle rozmanitá a nesourodá, tak i na internetu existuje řada nástrojů pro reklamu - mezi nimi ty nejdůležitější pro český trh: Sklik, Google Adwords a facebooková reklama - a další nástroje na měření efektivity. A naštěstí pro každého cestovatele džunglí jsou tu navíc i sociální sítě.

Nevyčerpatelná žíla informací, které o sobě všichni číří, a navíc rádi a zadarmo. Existuje jedna pro každou cílovou skupinu. LinkedIn pro byznysmeny, Twitter pro hipstery, Instagram pro exhibicionisty a dokonce Pray! - sociální síť modliteb pro věřící. Jejich nejsilnější výhoda je ale současně jejich největším úskalím. Kdo chce vytěžit relevantní informace ze sociálních sítí by se měl připravit na to, že se pokusí napít z hasičské hadice. Odhalení a utřídění informací ze sociálních sítí je dřina!


Prostředek se stává cílem


Mechanický a řemeslný způsob online reklamy, který vychází z analýz a měření chování uživatelů, a následného pasírování těchto informací přes Adwords nebo kontextovou reklamu, může být efektivní a okamžitě měřitelný. Pak tu ale existuje ještě jeden přístup, a ten se soustředí na prostředí internetu a sociálních sítí ne jako na pouhé rozhraní pro výměnu informací. Tento přístup využívá online prostředí přímo jako součást sdělení. S tímto přístupem nevytváříme jen reklamy, ale rovnou celé světy. Ekosystémy firem se pak větví z Googlu přes Twitter do mobilních aplikací, rozšířené reality a nositelných technologií (jako například Samsung Gear Watch nebo Google Glass).

Vnímání značky přes nějakou online prezentaci pak přeteče do zákazníkova zájmu a fascinace, která se zpětně může šířit jako blesk přes sociální sítě. Úspěšným příkladem může být využití technologie Augmented Reality (rozšířená realita pro mobily a tablety) značkou IKEA.


Synergie contentu a aktivit


Kromě expertů na online reklamu a digitání marketing se na konferenci představili taky copywriteři - reklamní textraři - a tvůrci obsahu a PR. Není nic důležitějšího pro online marketing, než obsah (anglicky content). Jako firma, organizace nebo třeba blogger můžu provozovat celou paletu aktivit na své webové stránce nebo na sociálních sítích, ale pokud nevytvořím pro tyto komunikační cesty zajímavý obsah, nebudu nikoho zajímat. S dobrým a ujednoceným obsahem navíc můžu postupně upevňovat vztah klienta ke značce, a představovat světu silný příběh značky.


Generické tweety, statusy, a dokonce ani tiskové zprávy nevyvolají žádný zájem ani zapojení ze strany uživatelů. Musejí mít šťávu, přitahovat pozornost svou neobyčejností. A pak vyvolají ruch, který je potřebný ke vzniku nového a nového obsahu. Tak vzniká synergie mezi aktivitami firmy a její komunikací navenek. Jedno umocňuje druhé, a uprostřed té bouřlivé chemické reakce je anonymní návštěvník internetu, který se proměňuje v klienta věrnému značce.


Závěr


Kdo se bojí, nesmí do pralesa. Na druhou stranu internet nabízí tolik možností, že se není čeho bát. Každý si přijde na své, a to ať už přemýšlí tradičně, anebo “outside the box”.



Komentáře

Chtějte skvělý výsledek!

50 digitálních specialistů pod 1 střechou je tu k vašim službám (a produktům)


Kontaktujte nás