02
bře

Nudí Vás Facebook? Jděte se bavit jinam (a jinak)

Hana Bednářová | content specialist

02. 03. 2015
Facebook nám začíná šedivět. Ne, že by se typická modrá barva začala proměňovat na šedou. Spíše šednou vlasy jeho uživatelům. Ano, dlouhodobá data ukazují, že průměrný věk registrovaných se pomalu zvyšuje. Přesto však počet uživatelů neklesá, ani se nekoná žádný hromadný úprk. To znamená, že v nejbližší době dominance Facebooku mezi sociálními sítěmi ohrožena nebude, přesto se však dá očekávat, že hlavně u mladší cílové skupiny nebude Facebook primární sociální síť pro komunikaci, ale budou hledat a hledají i komunikační alternativy.

Jen za minulý rok se objevila řada zajímavých projektů, které se vyloženě proti Facebooku vymezily, stejně jako platformy nabízející netradiční způsob komunikace.  

Co mají tyto „nové sociální sítě“ společného?

  • Jednoduchost
  • Okamžitost
  • Nekomerčnost 
  • Mobilní dostupnost

Noční můrou všech markeťáků by se mohla stát sociální síť Ello, která začala fungovat loni v březnu a otevřeně se prezentuje jako Antifacebook. "Ello neprodává reklamy. Ani vaše údaje třetím stranám," uvádí společnost ve svém manifestu a staví na tom svůj hlavní benefit. Tedy bez reklam. 

Sociální síť Ello spoléhá na minimalistický design

A čím dalším se Ello liší od Facebooku? Především designem, který tvůrci koncipovali velmi minimalisticky do černobílé podoby. Pro někoho může být pak benefitem, že síť po vás nevyžaduje vaši skutečnou identitu. A jakýsi punc exkluzivity jí může dát i to, že registrace zde je pouze na pozvání (to už ale známe z Google+). Zbylé funkcionality jsou velmi podobné Facebooku. Můžete zde nahrávat fotky, statusy nebo chatovat s přáteli.

I když počet uživatelů této sociální sítě stále roste, zatím nic nenaznačuje, že by se z ní stal přímý nástupce Facebooku. I když je možné, že postupně může po boku Pinterestu či Google+ ukrojit podíl z populace na sociálních sítích.

Pokud Ello není o reklamě, pak sociální síť TSU je jejím pravým opakem. Určitě jste o TSU už něco zaslechli. Informace o ní dokonce proběhly mainstreamovými médii. Je od svého spuštění totiž prezentována jako „převratná“, „revoluční“, „ojedinělá“! A to z toho důvodu, že v sobě spojuje sociální síť a platební platformu. Jednoduše řečeno – za to, že budete aktivně sdílet obsah a s ním i reklamu, získáte provizi. Sociální síť by vám tedy za vaši aktivitu měla platit. V rámci sítě si budujete struktury s názvem „familytrees“ (něco jako pyramida). A dle pozice v ní pak dostáváte kýženou odměnu.

Zda má tato sociální síť naději na úspěch, je velkým otazníkem. Hromadně se do ní registrují sice tisíce lidí, bohužel však většina z nich ne kvůli tomu, že by měli potřebu se zde pochlubit svými fotkami či novinkami, ale pravděpodobně právě kvůli vidině zisku. Takže je otázka, zda tady vlastně bude někdy co sdílet anebo se na síti bude jen bezduše klikat na obsah.

Pokud i vás tento koncept oslovil a chcete si přivydělat, pak vězte, pro vstup na tuto sociální síť si také musíte zajistit pozvání od svých přátel.


Tsu obsah generovaný uživateli zpeněží a zisk mezi ně rozdělí

Připadáte si někdy unaveni ze záplavy novinek a zpráv z Facebooku? Pak si jděte hodit relax na novou sociální síť This. Tato síť je atypická tím, že zde můžete sdílet pouze jeden příspěvek denně a to dohromady se svým doporučením. Tento princip by měl pro uživatele zajistit opravdu kvalitní obsah. This. je stále prezentován jako beta verze, takže i zde si proto musíte počkat na pozvánku od svého kamaráda. 

Mobily rulez!


I když největší sociální sítě jsou k dispozici na chytrých telefonech a tabletech již několik let, v uplynulém roce se počet uživatelů sociálních sítí prostřednictvím těchto zařízení zvýšil na 40% (Zdroj: Global Web Index 2014).

A na tom staví i další zajímavé sociální sítě, které vznikly primárně jako mobilní aplikace. Zatímco Snapchat (aplikace, která umožňuje odeslat fotografie nebo video, které se zobrazí příjemci po dobu jedné až deseti vteřin, a pak se sám smaže) už se pomalu zabydluje i v telefonech Čechů, na trhu se objevily i další zajímavé projekty, které by se mohly stát zpestřením naší české Facebook komunikace.

Právě Snapchat se stal inspirací pro aplikaci Yik Yak, která je však na rozdíl od konkurence založena na důsledné anonymitě. Skrze tuto aplikaci si totiž můžete chatovat s kýmkoliv, kdo je v určitém okruhu kolem vás. Zprávy mohou mít max 200 znaků a nedozvíte se, od koho vám vlastně přišly, ani na ně přímo neodepíšete. Tato komunikační platforma se stala velkým hitem především ve školních kampusech.

Na anonymitu vsadilo i mobilní sociální médium Secret. Aplikace Secret se napojí na kontakty ve vašem telefonu a zobrazuje vám anonymně jejich přiznání, případně přiznání jejich přátel. Takže tady většinou najdete drby, pikantnosti či kritiky. V srpnu loňského roku však tato aplikace narazila na brazilské zákony a tamní soud nařídil její zákaz (kvůli podpoře anonymní kyberšikany a porušování ústavy). V této zemi musela být dokonce stažena z brazilského App Store a Google Play.

A možná ještě dvě kuriozity na závěr.


Pamatujete si doby, kdy jsme se vzájemně prozváněli na telefonech, abychom ušetřili za volání či SMS? Pak se vám možná zalíbí mobilní sociální síť YO, která neumožňuje nic víc, než poslat kterémukoli z uživatelů jedno jediné slovo – „YO.“ Jediné, co k němu můžete připojit, jsou údaje o vaší poloze nebo zajímavý odkaz. Zdá se vám to jako nesmysl? Tak vězte, že YO od investorů získalo už přes milion dolarů. :) Takže o ní ještě možná uslyšíme.

Pokud vás nebaví už číst ani psát, tak zkuste s přáteli komunikovat pouze skrze obrázky a emotikony. Možná to zní trochu zvláštně, ale v aplikaci Emojli opravdu nemůžete vlastně vůbec nic napsat. Jste nuceni používat pouze smajlíky. Což může mít i své výhody. Otázkou je, jak hluboká sdělení přes tuto aplikaci sdělíte, aniž byste strávili půl dne jejím luštěním :)

I takhle se dá dnes komunikovat – Emojli


Komentáře

Chtějte skvělý výsledek!

50 digitálních specialistů pod 1 střechou je tu k vašim službám (a produktům)


Kontaktujte nás