01
úno

Proč mít kokina aneb na co nezapomínat při tvorbě webu

Michal Borovian | process coordinator

01. 02. 2016
„Pro výstavbu kvalitního webu je nutné znát potřeby jeho uživatelů, potřeby uživatelů zjistíte pomocí výzkumu“. Tím by se dal shrnout celý článek. Pokud souhlasíte a je vám zcela jasné, na čem celý princip budování funkčního webu stojí, gratulujeme – můžete přejít na jiný článek. Pokud si ovšem touto myšlenkou nejste úplně jistí, anebo dokonce hledáte podpůrné argumenty, proč na výzkum a uspokojování potřeb uživatelů kašlat, ve vlastním zájmu čtěte dál.

Potřeba potřeb


K sepsání tohoto krátkého textu mě vede překvapivý fakt, že většina klientů nezná potřeby svých vlastních zákazníků. A co je horší - nepovažují tyto potřeby za důležité. Mým cílem je přiblížit vazby a logické návaznosti procesu tvorby webu a vysvětlit klíčovou důležitost POTŘEB.

Když se zamyslíte nad zdánlivě banálním principem shrnutým do poučky „první musím pochopit a poznat a pak se pustit do návrhu řešení“, zjistíte, že platí naprosto všude. Opačným postupem se totiž dostáváte na pole experimentu.

Když to hodně zjednodušíme, je to stejné, jako byste šli k lékaři s průjmem a ten vás důkladně nevyslechl a nevyšetřil. V lepším případě vám předepíše aspirin, v horším silné projímadlo, kterým vás může v tomto případě přizabít.

Jako příklad poslouží i o něco méně choulostivá paralela. Představte si, že by inženýr navrhující bezpečnostní pásy nevěděl, jak se při nárazu chová lidské tělo. Cítili byste se při jízdě bezpečně?

Dobrým „špatným příkladem“ může být také (třeba i schopný) restauratér, který nezná chutě a preference svých hostů. Asi nebude mít v podniku moc narváno, co myslíte?

A teď si představte, že navrhujete web bez znalostí toho, co lidé chtějí na webu dělat. Jaký bude výsledek? Jedním slovem marný. Web totiž není Matrix, kde věci fungují jinak než v normálním světě, přestože tomu mnoho lidí věří. Je to přesně naopak.

Nevěřte svým domněnkám


Bohužel ne všichni zadavatelé to chtějí pochopit. Jsou svázání pocitem, že (tak nějak) tuší, jak by mohl web fungovat nebo aplikují své chování na chování ostatních. Z toho logicky vyvozují, že je řešení jednoduché a jasné. Tento falešný pocit znalostí je vytvořen tím, že se všichni na webech pohybujeme a máme pocit, že jejich fungování rozumíme. Ale stejně jako používání mobilního telefonu z vás neudělá experta na jejich výrobu, pohyb na webech z vás neudělá experta na jejich vývoj.

Ale vraťme se k principu „pochopit, a pak řešit“. Pokud potřebujete nový web, zřejmě ten stávající nefunguje – lépe řečeno neplní svůj účel, kterým je posloužit zákazníkovi a následně vám vydělat. A položili jste si otázku, proč? Správná odpověď nejspíš bude, že na něm uživatelé nenajdou, co potřebují. Jinými slovy: web neřeší jejich potřeby, uživatelé nejsou uspokojeni, protože nedostanou kokina, pro která k vám jdou (kdo je na sladké si tu frustraci představí).

Pokud tedy při poptávce nového webu zanedbáte potřeby svých uživatelů, ničeho nedocílíte. Lépe řečeno - nedocílíte funkčního webu. Dostanete samozřejmě tu super grafiku, která je vlastně skutečným důvodem, proč změnu děláte, ne?

Hledá se obsah


Znalost potřeb je tedy klíčová. Zadavatelé z nějakého důvodu předpokládají, že ten, kdo „realizuje“ web, automatický zná potřeby jejich zákazníků, a že je zná dokonce lépe než oni. K tomu ale my, kteří stránky navrhujeme, potřebujeme dokonale porozumět cílové skupině a jejímu chování. Zjednodušeně – my víme „proč“ a „jak“ udělat webové rozhraní tak, aby bylo v principu funkční. „Co“ má web obsahovat pro uspokojení potřeb jeho uživatelů je nutné vyzkoumat a pochopit.

Často jsou tyto dvě roviny míchány dohromady a tím dochází k zanedbání důležitého. Pokud sami nevíte, jaké jsou potřeby vašich uživatelů, nemůžete předpokládat, že vám to zadarmo řekne někdo jiný.

Tím se ale dostáváme trochu nad rámec oblasti vývoje a realizace webů. Neznalost potřeby vašich zákazníků není jen problém při návrhu webu. Je to komplexní problém, který má přesah do celého vašeho byznysu. Analýza potřeb je nedílnou součástí vašeho přístupu k zákazníkovi a web je pouze jeden z reprezentantů vašeho přístupu. Proto si zapamatujte:

Chci nebo potřebuji,
to je oč tu běží.
Bez znalostí potřeb,
vyřeším to stěží.



Nejde o rakety


Zjistit, co vaši zákazníci chtějí a potřebují, přitom vůbec není složité. Zeptáte se jich. Není v tom potřeba hledat žádnou raketovou vědu. Prostě se seberete, vstanete a začnete se zajímat o to, co vaši zákazníci potřebují a jak jim můžete pomoc.

Nejrychlejší a často i nejlevnější způsob je vyzpovídat váš zákaznický servis, obchodníky a lidi ve vašem byznysu, kteří se přímo setkávají se zákazníky. Můžete se také zeptat uživatelů přímo na vašem webu, na Facebooku nebo i na ulici. Můžete si je pozvat a diskutovat o jejich potřebách, můžete jim poslat dotazník, můžete je jen tak pozorovat, můžete je nechat testovat vaše řešení nebo dokonce řešení navrhovat. Metod je nepřeberné množství. Záleží pouze na tom, jestli chcete.

Pokud si nejste jistí, jak na to, rádi vám pomůžeme navrhnout ideální postup. Při tvorbě webu totiž vždy trváme na tom, že vy - jako náš klient - si musíte být této situace vědomi. Rozhodnutí, zda investovat vaše peníze do webu, který není navržen a postaven na znalosti potřeb uživatelů, je potom na vás. Pro vyhodnocení tohoto rizika vám však doporučuji prozkoumat potřeby, ale ty vaše!. A tím se dostáváme zase na začátek.

Požadujte sami po sobě a následně pak po vašem dodavateli webu, aby se zajímal o potřeby vašich zákazníků. Investujte do získání takových informací. Protože výsledné řešení je vždy přímo úměrné kvalitě vstupních informací.


Komentáře

Chtějte skvělý výsledek!

50 digitálních specialistů pod 1 střechou je tu k vašim službám (a produktům)


Kontaktujte nás