03
bře

Relevance Score je tady! Jste dostatečně atraktivní pro uživatele?

Adéla Trubelíková | PPC & SEO consultant

03. 03. 2015
Facebook dnes stojí někde uprostřed mezi inzerenty a uživateli. Běžnému člověku se může zdát, že Facebook pro jeho dobro nedělá nic jiného, než že na něho pouští jen další nesmyslnou reklamu, opak je ale pravdou. Dalším krokem ke spokojenosti uživatelů je tzv. Relevance Score. Jeho úkolem je trestat inzerenty produkující nekvalitní reklamu, naopak pochválit ty úspěšné a běžného uživatele potěšit jen relevantními reklamami.

Co to je Relevance Score a kde ho najdeme?


Relevance Score se vypočítává na základě zpětné vazby od uživatelů a udává se v rozmezí od 1 (nejhorší) po 10 (nejlepší). Zpětná vazba ze strany uživatelů může být buď pozitivní anebo negativní. Body navíc získáte, když uživatelé budou vaši reklamu sdílet, lajkovat anebo provádět jiné interakce. Naopak se Relevance Score sníží v okamžiku, kdy uživatel jasně projeví svůj negativní postoj k ní, například skrytím anebo ji třeba nahlásí jako spam.

Facebook své Relevance Score postupně přiřazuje ke všem účtům. My už ho u mnohých klientů vidíme. Pozor ale, skóre můžete sledovat jen u reklam, které mají více než 500 zobrazení. Relevance Score spolu s pozitivní a negativní zpětnou vazbou si navíc zobrazíte pouze na úrovni reklam.


Pokud jste, stejně jako my, celí nedočkaví klikali na věk a chtěli vědět, jaká konkrétní cílová skupina považuje vaše reklamy za kvalitní, máte smůlu… Relevance Score se skutečně zobrazuje jen na úrovni reklam, žádný další rozpad (snad prozatím) není možný.

Pozitivní i negativní zpětná vazba se hodnotí ve třech úrovních: high, medium a low (tedy vysoká, střední a nízká). Pokud je negativní zpětná vazba vysoká, znamená to, že uživatelé reklamu vidět prostě nechtějí, naopak když je vysoká pozitivní zpětná vazba, uživatelé reklamu vidět chtějí (logicky).


U Relevance Score je důležité si uvědomit, že Facebook to skutečně dělá kvůli běžnému uživateli. Pokud mu totiž budete pouštět reklamy, na které v životě neklikne, a tím ani neprovede požadovanou konverzi, ztrácí tak Facebook nejen peníze (které by vám jinak řádně naúčtoval), ale také důvěru uživatelů. Také proto nemůžete Facebook podplatit množstvím peněz, které za danou konverzi nabídnete. Naopak nízké Relevance Score vám může velice jednoduše navýšit cenu za proklik. Snažte se tedy nejen u reklamy, ale i promovaných příspěvků, nabízet uživatelům kvalitní obsah.

Jak se zalíbit uživatelům i Facebooku?


Je důležité si uvědomit, že Relevance Score je závislé na názorech a preferencích uživatelů. Způsob, jak získat co nejvyšší skóre, je tedy jednoduchý – musíte se zalíbit uživatelům. Lépe řečeno, reklamy musí být natolik zajímavé, aby na ně uživatelé klikali, lajkovali a sdíleli je. Jak ale na to?

  • Upoutejte je! V newsfeedu i pravém panelu si zpravidla nejdříve všimnete výrazného vizuálu. Obrázek, který na vás řve barvami a přijde vám zajímavý. Cílem samozřejmě není barevně banner přeplácat, ale udělat ho jiný, než jsou ty ostatní, a přeci stále relevantní. Tak, aby zaujal.
  • Oslovte je! Oslovení může být mnohdy těžší, než se zdá. I když máte co říct, musíte se vejít jen do omezeného počtu znaků. Dobré copy prostě táhne! Zkuste ho co nejvíce přizpůsobit uživateli.  Chovejte se tak, jakoby vaše reklama nebyla ani reklama, spíše doporučení kamaráda.  Usmějte se na ně – používejte smajlíky a zeptejte se, jestli se jim produkt líbí. Často se také zapomíná, že u Facebookové reklamy můžete vyplnit víc, než jen titulek. Máte prostor přiblížit uživateli váš produkt, tak proč toho nevyužít?
  • Zaměřte je! Cílení je na Facebookové reklamě asi to nejlepší. Díky množství údajů o uživatelích, můžete jednoduše oslovit kohokoli. Proč tedy používat jen staré dobré 18 +, když toho Facebook umí víc? Rozmyslete si pořádně i umístění reklam. Prodáváte-li produkt, zkontrolujte, kolik reálných uživatelů u vás nakoupilo z mobilního zařízení – můžete ho vypnout. Češi si totiž stále nenavykli nakupovat z mobilů a tabletů tak často, jako ze starého dobrého počítače. 


Jednoduše řečeno, vžijte se na chvilku do kůže obyčejných lidí přijímající (nejen) vaši reklamu a řekněte si, co by zaujalo vás. Relevance Score tedy ve stručnosti pomáhá uživatelům, aby se zbavili reklam, které už prostě nechtějí vídat. Pomáhá inzerentům, kteří si s reklamou pořádně vyhrají. A vlastně i Facebooku, protože obě strany jsou nakonec spokojenější, tráví na sociální síti více času a utrácejí mnohem více peněz.


Komentáře

Chtějte skvělý výsledek!

50 digitálních specialistů pod 1 střechou je tu k vašim službám (a produktům)


Kontaktujte nás