19
kvě

Snapchat je mrtvý, ať žije Instagram

Alžběta Kovácsová & Luděk Stránský | PPC specialistka & copywriter a content specialist

19. 05. 2017


Instameet Summit 2017 – Snapchat je mrtvý, ať žije Instagram!


„Dáme selfíčko?“ Tak tahle věta rezonovala na začátku května v prostorách Francouzského institutu v Praze. A ještě aby ne – konala se tu totiž největší instagramová událost tohoto roku, Instameet Summit 2017, na které PRIA nemohla chybět. Co jsme se na ní dozvěděli?


Statistika nuda není


To, že je na Instagramu okolo 700 milionů uživatelů (v ČR 1,2 milionu), si můžete sami vygooglit. Jana Ada ze SocialBakers ale přišla i s dalšími zajímavými čísly. Věděli jste, že…


  • českému Instagramu dominují ženy (59 %) ve věku 18–24 let, které jsou spíše single a žijí ve větším městě?
  • Pouze 0,06 % uživatelů má více než 10 000 sledujících?
  • Téměř 50 % fotek je bez filtru?

Zůstaňme ještě na chvilku u zmíněných filtrů. Ukázalo se také, že Češi jsou při úpravě fotek extrémisti – nejvíce totiž využívají filtr X-Pro II, který dokáže původní fotku změnit k nepoznání. Přitom globálně nejvyužívanějším filtrem je Clarendon, tedy filtr spíše na vyladění fotky. Důležité je ale zmínit, že analýza může být zavádějící. Průzkum SocialBakers totiž nezahrnuje úpravu fotek v jiných aplikacích, vztahuje se pouze na práci s instagramovými filtry.


Také je zajímavé, že přestože je Instagram mobilní aplikací, stále více uživatelů fotí na zrcadlovku, fotku následně upraví v počítači, a až poté ji nahraje na sociální síť. A nakonec „nudného“ statistického okénka jedno číslo od Tomáše Pflanzera z Nielsen Admosphere, které dokazuje, že část českých uživatelů Instagramu jsou pouze „stalkeři“:



Instagram Stories = smrtelná rána pro Snapchat


Ještě před dvěma lety to vypadalo, že Instagramu vyroste silná konkurence. Snapchat doslova pobláznil mladou cílovku, kterou uchvátil možností sdílení unikátních příběhů a momentů ze života. A jelikož Instagramu poklesly křivky, tak zvolil jedinou možnou cestu, aby dezertéry získal zpět na svoji stranu – v podstatě okopíroval formát Snapchatu a přišel s Instagram Stories.


A tenhle tah, to byl přímo šach-mat. Uživatelé Snapchatu ve věku 24–35 let se houfně vrací zpátky na Instagram, Snapchat zaznamenal 40% pokles této cílové skupiny. Křivky se tedy opět vyhouply do zelených čísel a na Instameet Summitu 2017 zazněl nekompromisní verdikt: Snapchat je mrtvý, novým králem je Instagram!



A proč jsou Instagram Stories tak úspěšné? Tomáš Pflanzer má jasno – tato forma komunikace nabízí úplně nový zážitek se značkou a upevňuje tak její vnímání. Instagram se podle něj navíc vzchopil natolik, že se stává novým Facebookem.


Zajímavé číslo v souvislosti s Instagram Stories zmínil také Peter Mižík ze Zaraguzy, která se na Instagramu stará o značku Škoda Auto. Jeho interní statistiky dokázaly, že videa se zvukem se na sociálních sítích stále ještě vyplatí (tedy alespoň v IG stories):


  • na FB si video se zvukem přehrálo 14 % uživatelů
  • na Instagramu si video se zvukem přehrálo 9 % uživatelů
  • v Instagram Stories si ale video se zvukem přehrálo 62 % uživatelů

Jak na Instagramový obsah? Buďte „starý známý“


Jaký obsah tvořit na Instagramu? V první řadě zapomeňte na agresivní produktová sdělení, které se týká čistě podpory prodeje. Nikdo na Instagramu totiž nechce vidět, že je v akci prací prášek. Naopak, jak řekl Tomáš Pflanzer, se musíte stát pro uživatele „starým známým“. Umožněte uživatelům nakouknout do zákulisí, ukažte jim realitu a příběhy lidí spojených se značkou. Naopak se vyhněte umělým fotkám z Photoshopu. Instagram prostě není produktový katalog.



Jde tedy o to, budovat tzv. user generated content. Tedy takový obsah, který nijak nevybočí z příspěvků běžných uživatelů na Instagramu. Protože nejlepší reklama je ta, kterou uživatel nevyhodnotí jako reklamu. Což dokazuje i slide z prezentace Tomáše Pflanzera:



Kromě toho si prý jen 3 % uživatelů Instagramu vzpomíná, že někdy klikli na Instagram Ads. Reklamy jsou na této sociální síti zkrátka dobře ukryté a na první pohled vypadají jako obsah od běžných uživatelů.


Značky na Instagramu tak začínají jít novou cestou – najímají si influencery či běžné uživatele, kteří tvoří reálný obsah se značkou a na oplátku dostanou peníze či produkty. Tomuto tématu se na konferenci věnoval především Adam Zbiejczuk z Influencer.cz.



A jak je to se sledováním značek na Instagramu? Chtějí Češi dobrovolně konzumovat jejich obsah? Podle Zbiejczuka čeští uživatelé sledují na Instagramu průměrně sedm značek, mladší uživatelé sledují dokonce až deset značek.


Důležité je také myslet na to, že na Instagram patří jednoduchý a lehce srozumitelný obsah. Peter Mižík přirovnal Instagram k billboardu – v obou případech máte 2-3 sekundy na to, zaujmout uživatele a předat mu vaše sdělení.


Bohumil Pokštefl z Kontentina nás zase poučil, že mozek dokáže rozpoznat atmosféru a vizuální vjem za 13 milisekund. Vizuály by tedy měly být především o emocích, tvářích, lidech i krásných (ale ne produktových) fotkách. A měly by nás zaujmout natolik, že na chvíli přestaneme scrollovat.



Shrnutí: Proč je Instagram momentálně úspěšnější než Snapchat?


  • má větší fanouškovskou základnu
  • poskytuje demografická data
  • je efektivnější díky ambasadorům, kteří mají kvalitní fanouškovskou základnu
  • nárůst followers a IG Stories Views


Reklama na Instagramu aneb nikdo nechce jíst studené nudle!


Používejte Instastories Ads, dodržujte však fakt, že se jedná o instantní sociální síť. Takže zalijte vařící vodou a horký obsah podávejte ihned ke konzumaci. Po vychladnutí není obsah už tolik chutný, a tím pádem se reklamy zdražují. Vojtěch Lambert LCG New Media doporučuje datum spotřeby do 3 dní od otevření.



Pro reklamu do Instastories je vhodný formát na výšku v poměru stran 9:16 a podporuje statické obrázky i videa, kreativa se zobrazí po dobu pěti sekund na celou plochu obrazovky. Instastories zatím nenabízí proklik na odkaz přes url, ale je možné prokliknout se přes logo v levém horním rohu (CTR je 0,3 – 2 %). Reklamy je možné cílit geograficky, demograficky, jazykově a na základě podrobného cílení stejně tak jako na Facebooku.


Reklamy s optimalizací kampaně na dosah jsou na Instagramu o 30–50 % levnější než na Facebooku. Stejně tak jako na Facebooku je CTR videa levnější než CPC u vizuálu.

.

CPC obrázku se pohybuje okolo 5 Kč, CTR videa je pak kolem 0,3 Kč.


A nakonec jedna případovka...


…o zmrzlinách Ben & Jerry´s na Instagramu od Daniela Krásného ze Socialsharks:



Instameet Summit 2017 byl plný zajímavých lidí, inspirativních přednášek i nových zjištění, a my jsme nadšení, že jsme mohli být u toho!


Robe v PRIA


Komentáře

Chtějte skvělý výsledek!

50 digitálních specialistů pod 1 střechou je tu k vašim službám (a produktům)


Kontaktujte nás