06
úno

Ukaž mi svůj profil a já ti povím, kdo jsi.

Roman Majda | content specialist

06. 02. 2015
Skoro všichni využíváme nějakou sociální síť, ať už jako zdroj zpráv, pro komunikaci s přáteli nebo jako moderní deníček. Ale ruku na srdce – kolik z vás má přehled o tom, co je o vás kde veřejně k nalezení? Nejde jen o nastavení soukromí na Facebooku. Vaše digitální stopy jsou rozesety po celém internetu. Zkusili jste si někdy vygooglovat své jméno? Jen do toho! Dost možná se budete divit - člověk si ani neuvědomuje, kde všude se zaregistroval a co tam napsal/nahrál.

Sociální sítě, blogy, diskuzní fóra, vlastní webové stránky, diskuze pod články, sportovní kluby, různé ročenky, veřejné školní práce, seznamky, veřejné rejstříky, aukční servery atd…

Moc lidi si s tím hlavu neláme – tedy až do chvíle, kdy jim to začne znepříjemňovat život. Jak?
Taková klasika: Ještě za mlada jste si založili svoji první emailovou adresu – něco jako „sexylolitka15@gmail.com“. Email běžně používáte, registrujete se jím do dalších služeb, prostě je váš a moc už o jeho podobě nepřemýšlíte. Pak ale třeba jdete na vysokou a máte poslat svému profesorovi seminární práci:

Doručená pošta:
Předmět: Manažerská komunikace – seminární práce
Od: sexylolitka15@gmail.com


Někomu je to jedno, jiný se už může zastydět. Pak dostudujete a odpovídáte na první nabídky práce v renomované firmě. Pořád je vám jedno z jakého emailu odepisujete? Navíc v momentě, kdy někde žádáte o práci, první co váš potenciální zaměstnavatel v dnešní době udělá je, že si vás na internetu proklepne – nejen podle jména, ale i podle emailu. A pokud nemáte pod kontrolou to, co může najít, tak práci nemusíte dostat třeba jen proto, že jste někde sdíleli nevhodnou fotku z párty u svých přátel.

Nyní vás tak možná napadne se „zneviditelnit“ – založit si nový seriózní email, nastavit veškeré profily na soukromé, nepoužívat své pravé jméno ani fotku a pro každou službu mít jiné uživatelské jméno. Ano, to je taky možná strategie. Jenže Většinou chcete být jednoduše vyhledatelní pro vaše přátele a často se chcete (spíš než skrýt) pochlubit svou prací a úspěchy. Neumím si představit třeba grafika, který by nechtěl prezentovat svou tvorbu apod. Oddělit soukromé věci od těch profesních není úplně jednoduché. A pro fanoušky konspiračních teorií: pokud někoho naštvete tak, že se vám bude chtít pomstít (to se klidně může stát), není pro něj v takové situaci nic jednoduššího, než se na internetu začít vydávat za vás a následně vás zdiskreditovat. Tak co s tím?

Myslete dopředu. Budujte si svůj personal branding, udělejte si jakési osobní SEO a přemýšlejte o tom, jak se prezentujete!

Jak to dělám já? Myslím si, že mnohem lepší, než nějak ex post maskovat vaši identitu, je prevence. Takže raději mám svůj účet téměř všude, uvádím své pravé jméno a pokud to jde, tak používám uživatelské jméno odpovídající mému soukromému emailu (měl jsem totiž rozum a nezaložil si žádnou šílenost) Prostě jen „majdaroman“. Je to takový můj „personal brand“. Díky tomu mě může každý jednoduše identifikovat a naopak pro případného nepřítele bude těžší podvrhnout můj účet.

Facebook.com/majdaroman
Twitter.com/majdaroman
Instagram.com/majdaroman
Linkedin.com/in/majdaroman
Pinterest.com/majdaroman
Last.fm/user/majdaroman
majdaroman.tumblr.com


Některé služby vám ale nedají moc na výběr a vytvoří uživatelské jméno z vašeho skutečného (jen o důvod víc jej uvádět):

plus.google.com/+RomanMajda
slideshare.net/RomanMajda


Google ve vyhledávání upřednostňuje velké a věrohodné služby jako jsou sociální sítě. Díky využívání jednotného jména, které má jistě vliv na SEO, tak mám relativní jistotu, jaké výsledky hledání se zobrazí, když si mě někdo vyhledá.
To neznamená, že všechny sociálně sítě musím aktivně využívat (i když v mém případě to tak skoro je…). Neaktivní profily mohou sloužit jako takový rozcestník s odkazy na služby, které opravdu využívám.



Samozřejmě ne každému se povede naprosto ideálně sjednotit své profily a uživatelská jména – někdo si zabere stejné uživatelské jméno dříve než vy či jste tomu jen při registraci nevěnovali pozornost atd. Pokud vás tedy trápí, že musíte každému složitě vysvětlovat, jak vás na které službě najde, pak doporučuji službu www.about.me. Je to v podstatě osobní internetový rozcestník (či digitální vizitka, chcete-li) z kterého se návštěvník snadno dozví, jaké sociální sítě používáte a jak se s vámi spojit. Mě tak stačí do podpisu v emailu přidat odkaz abou.me/majdaroman.

Celý tenhle vědomý proces tvorby jakési osobní značky a ovlivnění výsledků hledání by byl ale naprosto k ničemu, kdybych si na daných službách také patřičně nenastavil soukromí (pokud to jde) a navíc bych se choval jako nezodpovědný buran. Doporučuji se proto řídit několika základními pravidly:

  1. Vezměte na vědomí, že cokoliv na internet nahrajete, to mohou ostatní dále šířit. Nespoléhejte na nastavení soukromí. Něco jak soukromí na internetu prakticky neexistuje.

  2. Než cokoliv „zveřejníte“, zeptejte se sami sebe: Co by na to řekli prarodiče? A šéf? Pokud tušíte, že nic dobrého, pak to raději nezveřejňujte. Tímhle testem se vyhnete většině nevhodné obsahu.

  3. Nastavte si soukromí dle potřeb, kde to jde.
    • Pro mě je Facebook relativně soukromým místem, kde se bavím s přáteli, resp. lidmi, které opravdu znám. Prostě nechci, aby každý jednoduše veřejně viděl vše, co zde sdílím.

Že jsem říkal, že soukromí na internetu stejně neexistuje? Zamknutí domu vás také 100% neochrání před vykradením – ale přesto zamykáte.
Pokud jste na internetu hodně aktivní, pak doporučuji využívat propojení sociálních sítí - na Facebooku jsem určitě nejaktivnější, ale mám jej „soukromý“ – vše vidí jen přátelé. Věci, o které se rád podělím veřejně, jdou na Twitter či Instagram. Zároveň se mi mé příspěvky z obou těchto služeb automaticky sdílí na Facebook. Ještě mám nastavený Linkedin tak, že co zveřejním zde, to jde na Twitter (a z něj to díky jeho nastavení projde opět také na Facebook).
Když si s tím vším dáte trochu práce a budete vždy přemýšlet do budoucna, určitě toho nebudete litovat. Když nic jiného, tak budete dělat profesionální dojem a vyhnete se nepříjemným situacím třeba na pohovoru :)

No, a když už to máte vše „pod kontrolou“, využíváte více sociálních sítí, publikujete zajímavý obsah, věnujete se odborně určité problematice, byla by škoda si alespoň orientačně nezměřit váš „vliv na intenetu“. K tomu je určená služba Klout (www.klout.com). Po registraci vás provede napojením vašich profilů na sociálních sítích a následně zanalyzuje vaši popularitu. Tu vyjádří číslem v rozmezí 0-100. Tento nástroj je třeba brát s rezervou, ale pro základní srovnání s ostatními poslouží dobře.

Tak vzhůru do vytváření vlastní dokonalené online identity!

P.S.: Pochlubte se, kdo má nejvyšší Klout skóre :)


Komentáře

Chtějte skvělý výsledek!

50 digitálních specialistů pod 1 střechou je tu k vašim službám (a produktům)


Kontaktujte nás